Найбільш зацікавленим у наведенні ладу у цій сфері є споживач, адже на тепло та гарячу воду припадає левова частка комунальних платежів. Діюча система державної підтримки галузі не вирішує нагальних потреб. Ситуація з роками лише погіршується: теплові мережі зношуються, втрати газу збільшуються, борги накопичуються, повертати їх необхідно з міських бюджетів.
На сьогодні борги виробників теплової та електричної енергії за газ вже досягли критичної межі у 58,2 млрд грн. Борги теплокомуненерго (далі - ТКЕ) за газ за останні 5 років зросли більше ніж удвічі. Причина цього криється не у низькій дисципліні платежів побутових споживачів, адже переважна більшість населення сумлінно оплачує рахунки. В основі кризових явищ системні проблеми, які накопичувалися роками і ще поглибились на фоні пандемії Covid-19. Серед них - багаторічні помилки національного регулювання, популізм державної та місцевої влади, що призводять до масової відмови споживачів та міст від централізованого теплопостачання.
Зволікання з прийняттям необхідних рішень загрожує непрогнозованим розвитком ситуації, що може призвести до зриву наступного опалювального сезону. Також у майбутньому нас чекатиме руйнування системи централізованого теплопостачання.
Продовження чи скасування ПСО без розв’язання системних проблем галузі лише збільшить ціну їх вирішення. Запровадження відкритого ринку газу для ТКЕ може стати найкращим стимулом для здійснення кроку вперед. Реформа сектору теплопостачання буде точкою розвитку та зростання в економіці, притоку інвестицій та допоможе виконати зовнішні зобов’язання України, в тому числі для прискорення відновлення кредитування МВФ.
Закликаємо Уряд та відповідальні органи влади:
1) Врахувати, що виконання високих кліматичних цілей не можливе без декарбонізації систем опалення міст, що покладає особливу відповідальність за збереження, модернізацію та підвищення ефективності централізованих систем теплопостачання;
2) Затвердити та реалізувати національну програму збереження та розвитку високоефективного централізованого теплопостачання. У рамках програми створити умови та фінансові інструменти для здешевлення кредитних ресурсів для модернізації муніципальної інфраструктури.
3) Не допускати ситуацій, за яких ціна на газ для потреб ТКЕ встановлюється вже після того, як газ спожито, що не дозволяє ефективно і вчасно формувати тариф на теплову енергію.
4) Забезпечити коригування тарифу у відповідь на зміну ціни газу для ТКЕ, що не є ліцензіатами НКРЕКП, у найкоротші терміни. Розробити та запровадити систему моніторингу та контролю, щоб не допускати зловживання з боку ТКЕ у таких діях. У цьому зв’язку доцільно врахувати рекомендації Енергетичного Співтовариства (детальніше за посиланням).
5) Переглянути методику розрахунку тарифів за розподіл природного газу, зменшивши їх для великих споживачів – підприємств ТКЕ.
6) Однаково трактувати всіх виробників тепла - включати оплату на викиди СO2 не лише підприємствам централізованого теплопостачання, а й власникам індивідуальних систем. Сьогодні власники індивідуальних систем опалення не сплачують податки на викиди, які вони здійснюють.
7) Вирішити проблему застосування тарифу на постачання теплової енергії за старими договорами про послуги опалення для побутових споживачів. Наразі постачання теплової енергії не-ліцензіатами НКРЕКП для побутових споживачів відбувається за тарифом 2019 року, через що ТКЕ і міські бюджети мають мільярдні тарифні розриви щороку. Якщо не прийняти зміни до діючого законодавства, більшість ТКЕ країни будуть збитковими і наступного опалювального сезону, бо постачатимуть тепло собі в збиток.
8) Вирішити проблему накопичених боргів за газ. Визначити перелік боргів, спричинених діями держави, що призводили до тарифних розривів ТКЕ. Відповідальність за такі борги має взяти на себе держава, наразі ж цей тягар перекладено на міські бюджети. Такий крок є необхідним для запровадження ринку газу для ТКЕ, оскільки без цього підприємства не зможуть змінювати постачальника газу чи залучати кредити на модернізацію.
Водночас ми вважаємо, що момент для старту реформ обрано вдало. Влада та бізнес зможуть запровадити та відпрацювати нові правила роботи ринку газу для ТКЕ до нового опалювального сезону. Відтермінування впровадження реформ лише погіршить вкрай складну ситуацію.
Звертаємося до Уряду з проханням прискорити реформування галузі з виробництва теплової енергії та заздалегідь провести роз’яснювальну роботу серед всіх зацікавлених сторін щодо принципів роботи ринку газу для ТКЕ після закінчення терміну дії ПСО.
Громадянська мережа ОПОРА
Асоціація енергоефективних міст України
Аналітичний центр DiXi Group
Всеукраїнська агенція інвестицій та сталого розвитку
Інститут соціально-економічної трансформації
Економічна експертна платформа
Інститут фінансів та права
Немає коментарів:
Дописати коментар