Після скасування покладання спеціальних обов’язків (ПСО) з постачання природного газу для підприємств теплокомуненерго (ТКЕ) досі законодавчо не врегульовані умови роботи теплоенергетичних підприємств. Це вже призвело до їх збитковості, стрімкого накопичення боргів, дефіциту обігових коштів для закупівлі газу, зриву графіків ремонтів котелень та мереж, як ключових елементів при підготовці до нового опалювального сезону.
Основними причинами катастрофічного стану галузі Асоціація УТКЕ називає багаторічну неузгоджену політику державного регулювання в теплоенергетиці, встановлення економічно необґрунтованих тарифів, відсутність у тепловиків обігових коштів, не врегулювання питань відшкодування різниці в тарифах і не реструктуризовані борги за газ. Криза додатково поглибилась через запропоновані неринкові умови постачання газу, передбачені Угодою на постачання природного газу ГК «Нафтогаз Трейдинг».
Зокрема газопостачальник вимагає передоплату за газ, його закупівлю у власно визначених, абсолютно не достатніх, навіть для забезпечення тепловою енергією населення, обсягах, з правом дозакупівлі необхідної різниці за ціною, яка майже на 50% перевищує передбачену договором. При цьому встановлює неймовірно високі відсотки штрафних санкцій та пропонує запровадження примусового, безакцептного списання коштів з рахунків ТКЕ. Як наслідок — під загрозою зрив опалювального сезону та стале теплозабезпечення понад 300 українських міст та містечок.
У пропозиціях до РНБО Асоціація УТКЕ зазначає, що питання сталого теплопостачання є стратегічно важливою складовою національної енергетичної безпеки, і пропонує низку першочергових кроків для подолання кризи в теплоенергетиці, зокрема:
— прийняття у другому читанні законопроєкту № 3508-д щодо відшкодування різниці в тарифах на теплову енергію та реструктуризації заборгованості теплопостачальників за спожитий природний газ (сягає понад 50 млрд грн);
— внесення змін у ЗУ «Про теплопостачання», в частині заборони відключення об’єктів ТКЕ від енергопостачання в опалювальному періоді та можливості автоматичного коригування тарифів у разі змін цін на енергоносії;
— розроблення Порядку автоматичного коригування розміру тарифу на теплову енергію при зміні цін на енергоносії та їх розподіл, та затвердження його постановою КМУ;
— встановлення паритетної відповідальності, а саме співрозмірних величин штрафних та інших фінансових санкцій, які можуть застосовуватись постачальниками природного газу, в тому числі НАК «Нафтогаз України» та її дочірніми компаніями, операторами газорозподільних мереж, постачальниками електричної енергії до підприємств теплопостачання, з розміром санкцій, які підприємства ТКЕ можуть застосовувати до своїх споживачів боржників;
— закріплення на законодавчому рівні умов оплати ТКЕ за енергетичні ресурси лише на умовах 100% післяплати;
— внесення змін до Кодексу газорозподільчих систем, в частині повернення дії Механізму визначення вартості розподілу газу, який діяв станом на 01.01.2020 р, а також термінова відміна порядку нарахування штрафних санкцій на подвоєну суму боргу;
— внесення змін до Правил постачання природного газу у частині встановлення для ТКЕ попередньої оплати та нарахувань штрафних санкцій за порушення, за які ТКЕ взагалі не можуть відповідати, зокрема пов’язані з погодними умовами тощо;
— неухильне виконання підписаного 9 лютого 2021 року Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері централізованого постачання теплової енергії та постачання гарячої води усіма сторонами-підписантами;
— термінове створення при РНБО робочої групи для внесення змін до дискримінаційного Договору постачання природного газу, запропонованого ТКЕ, ГК «Нафтогаз Трейдинг».
Нагадаємо, що раніше підприємства теплопостачання заявили, що ГК «Нафтогаз Трейдинг», користуючись монопольним становищем, запропоновано їм укласти нові газові угоди, які не є ринковими і мають дискримінаційний характер. Постачання газу за таких умов може призвести до зростання тарифу на тепло в Україні на 15-40% залежно від міста.
http://mautke.com.ua/?page_id=10
ВідповістиВидалити